Buen Camino…

Hola och välkommen till vandringsbloggen ”t-rekks”.

Jag har vandrat 3 pilgrimsleder i Spanien, den Franska Caminon 2015, den Norra Caminon 2018 och Camino Primitivo 2022.

2015 bestämde vi oss för att vandra den franska Caminon, vilken börjar i Saint-Jean-Pied-de-Port på den norra sidan av Pyrennéerna och som slutar i Santiago de Compostela, i nordvästra Spanien. En nätt liten tripp på 800 km. Och om man kalkylerar med att ett vandringssteg (i lagom långsam takt) är ca 60 cm så blir det… 1.300.000 steg. Lite drygt. Har du varit i närheten av att gå 1,3 miljoner steg på en månad? Man brukar prata om att gå 10.000 steg om dagen (och du känner väl förresten till att summan 10.000 bara är en siffra som en japansk konstruktör av stegräknare slängde ur sig och inte en gräns för att man på något sätt skulle vara ”safe” hälsomässigt).
För om du går 10.000 steg om dagen i 30 dagar så blir det 300.000 steg. Så vi kan väl vara överens om att den här vandringen är en något större utmaning. Men när man sätter upp mål, ska dom ju vara svåra att nå… för ett mål ska vara just en utmaning! 

Du kanske undrar (med all rätt) varför vi lägger ut den franska Caminon i bloggformat tre år efter att vi vandrat den? Jo, det är för att vi dels vill träna oss på att publicera en blogg, dels för att kanske väcka några gamla vandringsbjörnar ute i landet, som när dom läser bloggen, drabbas av en akut lockelse att vandra en camino redan i sommar eller höst, men framförallt för att vi ska vandra den Norra Caminon nu i sommar (2018). Och den norra Caminon börjar i Irun som ligger på gränsen mellan Spanien och Frankrike (strax öster om San Sebastian) vid Atlantkusten och som även den slutar i Santiago.
Och för din information… blogginläggen skrivs med ett uns humor. Det ska inte bara vara roligt att vandra, det ska även vara roligt att läsa om det också. 

Efter att jag vandrade den Norra Caminon 2018 så har jag även vandrat Camino Primitivo dvs The Old Way, som ”endast” var drygt 300 km MEN den absolut mest krävande av de 3 spanska lederna som jag gått. Både pga av vädret (ca 35 grader under stora delar av vandringen och så hög temperatur under ett par veckor i den delen av Spanien är enligt lokalbefolkningen ytterst ovanligt), men också för att den är väldigt kuperad. Och kombinationen av dessa båda faktorer gjorde vandringen väldigt utmanande.

Under andra halvan av maj 2026 är planen att vandra Camino Portugues och en kombination av de 3 sträckorna – Litoral (längs med kusten från Porto), Coastal (som borde vara längs med kusten, men inte riktigt går närmst kusten) och sista etappen på Central. Jag lägger ut bilder och beskrivning efter hemkomsten. Vill du följa vår vandring live så gör du det på Instagram och kontot ”t.rekks”.

Jag har även semestrat på cykel runt om i södra Sverige och en sväng genom Danmark (under pandemin 2021). Du kan även läsa om dessa tripper på Instagram på kontot t.rekks. Att cykla är också ett fantastiskt sätt att semestra på.

Än en gång… Buen camino.