Dag 9: Laredo-Güemes

Laredo – Güemes (27,5 km. Uppför: 400 m. Nedför: 400 m. Total vandringstid: 6.10 tim. Svårighetsgrad: 4/5 första delen och 1/5 sista).

Vi lämnade hotellet strax innan kl 9 efter att ha ätit frukost där. Vandringen gick på strandpromenaden i 4 km. Sen fick vi ta en liten färja över till Santona.

Den lilla färjan mellan Laredo och Santoña.

Efter 5 km gick leden väldigt brant uppför och över ett berg, från en strand över till en annan. Utsikten där uppifrån var helt fantastisk.

Vyer så man tappar andan.
Det här väger upp en mils asfaltstrampande.
Brant och stenigt.

Vi vandrade tillsammans med en tysk kvinna som hette Louise och en schweiziska vid namn Anita. Det blev lite prat om fotboll med Anita och om Tysklands historia med Louise (you started the war…).

Från vänster Tyskland, Schweiz och Sverige.

vi skiljdes åt efter lunch och nästan omedelbart därefter anslöt en tjej från London som var fantastiskt trevlig och lätt att prata med. Det är ganska enkelt att komma ihåg hennes namn för en som är från Växjö, Araby. Hon tävlade triatlet

Araby och Inger på gammal bro.

Hon följde med hela vägen till Güemes. Vi tog in på ett Casa Rural (näst bäst standard hittills och för bara €45) och Araby gick till ett härbärge (och just det sägs vara trevligast på hela Norra caminon).

Bara 590 km kvar. Men det var då det. Någon km till har sedan dess subtraherats bort.

När vi åt middag träffade vi ett danskt par som vi gick förbi tidigare idag och även ett par från Edinburgh som satt bredvid oss vid middagen igår kväll. Visst är det trevligt på caminon.